15 Mart 2010 Pazartesi | By: Squaw

La Habitacion De Fermat


Zeka oyunları,sayısal bilmeceler ve insan psiokolijisi üzerine ne izleyeyim diye düşünürken size en iyi cevabı sunabilecek ve bu tezi sonuna kadar da savunabilecek en iyi seyirliklerden birisi.Adına aldanıp da sıradan bir gizem türü izleyeceğinizi sanıyorsanız yanılıyorsunuz.Sıradanlığı en iyi aştığını düşündüğüm yapımlardan birisi Fermat.Sonuna kadar da ne olduğunu anlayamadığınız,kişiler arasındaki bağları izledikçe de çok başarılı bulacağınızve bu odada bulunmaktan keyif alacağınız bir film.


Matematik dalında varlığını göstermiş  dört kişi,'uzman' diye nitelendirebileceğimiz seviyede matematik bilgisi olan bu dört kişiye karşı oynanan bir oyun..Bu oyna hizmet edecek olan zeka küpü bir oda,hem de giderek gerçekten de küpe bürünen bir oda...


Bahsettiğim bu dört matematik dehamız,birbiriyle daha önce tanışmamıştır.Bir gün tanımadıkları bir şahıs tarafından yaşadıkları yerin adresine kendileri adına bir davet mektubu gönderilir.Mektupta bahsedilen bu davet,büyük ama bir o kadarda karışık bir bulmacayı çözmeleridir.Gidecekleri adresi hiçbirisi bilememekte,davet amacını hiçbirisi anlayamamakta,davet eden şahsı hiçbirisi tanımamaktadır.


Daveti kabul ettikleri takdirde,toplanacakları olan mektupta verilmiş adrese ulaştıkları an yanlarına herhangi bir ieltişim aracı almayacaklar,gerçek kimliklerini birbirlerine asla söylemeyecekler ve herbiri geçmişte ün yapmış birer matematik uzmanının adını takma isim olarak kullanacaktır.Onları davet eden şahıs da bu uzmanlardan birisi olan Fermat'ın adını kullanmaktadır.Eve ulaştıkları an,olan bitene hiçbir anlam veremeyen bu dört dehamız ne olup bittiğini çözmeye çalışırken odaya bırakılan cep telefonuna gelen mesajla her şeyin başlangıcına adım atacaklardır.Telefona mesaj olarak bir matematik bilmecesi gelmiştir ve soruyu çözmek için kısıtlı süre verildiği de not olarak eklenmiştir.Soruyu çözmeye başladıkları an,süre dolana kadar odanın her bir duvarı içeriye doğru daralma yönünde hareket edecektir.Giderek küçük bir küp moduna bürünecektir.Dört uzmanımız bir taraftan gönderilen bu soruları çözmeye çalışırken bir taraftan da dördünün arasındaki bağı çözmeye çalışacak,aynı zamanda da Fermat'ın onları odasına hapsetmesinin nedeni için kendilerini bulmacaya itecektir.




Kim nedir,ne için burdaır diye düşünürken bir bakmışsınız ki siz de o odanın daralan duvarlarını itme çabası veriyosunuz.Hatta bir an için keşke ben de bir matematik dehası olursam o odada bulunanlardan biri olabilir miydim diye de düşünmeden edemiyorsunuz. :D 


Odanın her daralışında,nefes almanın gittikçe zorlaşma sonucunda dehalarımızın bulduğu çözümleri izlemek bile ayrı bir keyif veriyor.Tek bir odada geçen ama bu tek düzeliğiyle izleyende hiçbir sıkıntı yaratmayan nadir filmlerden diyebiliriz.Ben orjinal dilinde -tabi Türkçe alt yazı olarak- izlemiştim ve bence kesinlikle kendi orjinal dilinde izlenmesini tavsiye ederim eğer izlemeyi düşünenler olursa tabii...




Fermat'ın odasında yer alan sahnelerde -zaten geneliyle film odada geçiyor- sıkılmadığınızı belirtmiştim fakat hani izlerken ister istemez odanın duvarları içeriye doğru sürüklendiğinde sanki oyuncuların yaşadığı stresi yaşıyormuşsunuz hissi sizi çevreleyiveriyor,bunda oyuncularının başarılı performansının etkisi büyük diye düşünüyorum. Zekice tasarlanan bir oyun gibi gözüken aslında kökünde intikam duygusunun bulunduğu bir karakter olan Fermat'ın tasarladığı bu düzen gerçekten de hayrete düşürebiliyor.


Finali yönünde ise tahmin yürütemeyeceğinizi garanti ediyorum,ne de olsa kahramanlarımız birer matematik dehası.Matematiği pek sevmem,zeka yormayı ise işime gelince severim ama söz dönüp dolaşıp Fermat'ın Odası'na geliyorsa eğer işte o zaman hem matematiği de severim zekayı yormayı da,hem de pek bi'severim : D

2 yorum:

colt dedi ki...

Doğruyu söylemek gerekirse, film beni şaşırttı, olumlu anlamda :D Çok karmaşık matematik problemleri olacağını düşünüyordum ama çoğunun çözümleri kolay görünüyordu. Bu bence çok iyi, çünkü tek mekanda geçen bir film için zor problemler izleyeni biraz sıkabilirdi. Tek mekan
filmleri severim. İncelemeni okuyunca hemen filmi indirdim. "The Man From Earth"den beridir de bu türde böylesine akıcı ve izlenebilir bir film görmemiştim.

İspanyol filmi olduğu için de hemen atladım :) evet kesinlikle orjinal dilinden başka dilde izlenmemeli. Eminim bu film bir Amerikan yapımı olsaydı kötülüğün kazandığı bir film olurdu ki, aynı konseptte bir ikinci ve üçüncü film çekilebilsin.

Bir şey daha, o sandalla karşı kıyıya geçerken anlatılan çoban, kurt, koyun ve karnabahar problemi filmin sonuna doğru anlam kazanıyor. Bu da güzel bir ayrıntı.

Squaw dedi ki...

Bir gece pijama formatında yaptığımız olağan arkadaş toplantısında,bana getirilen bir filmdi bu. Önce ben de sen gibi düşünerek yaklaşmıştım çünkü matematikle yıldızımız pek barışık değildi. İşin güzelliği de dediğin gibi basit şeylerle bezeli olmasıydı sanırım.Yoksa dediğin gibi karmaşık işlemler olsaydı ben de o sıkılanlardan biri olabilirdim. :D

Bahsettiğin o film içinse birkaç arkadaşımdan 'sıkıcı' türde gelen yorumlar aldım.Gerçi bir gün izlerim diye düşünüyorum ama her şeyde olduğu gibi bu 'bir zgün'ler ne zaman gelecek,hiç bilemiyorum? :P

İspanyol adı altında bir şeyler karşıma çıktıkça bundan sonraki aklıma gelecek kişilerden birisin colt,hatta tekisin diyebilirim çünkü ben kadar bu isme samimi yaklaşanıyla karşılaşmamıştım pek. :) Amerikan yapımı yorumunda da sonuna kadar haklısın,iyi ki Amerikan yapımı değildi.

Bir de ne iyi ettin geldin,sayende eski paylaşımlarımı düzenleme fırsatım oldu.Yoksa çok üşeniyordum. :D

Yorum Gönder